WHAT'S NEW?
Loading...

mengurus aktiviti kerja (ES)

MENGURUS  AKTIVITI  KERJA

1.   Memahami skop kerja
Perkara pertama yanga perlu dilakukan ialah mengenalpasti tugasan yang akan dilakukan, kerja-kerja dan tanggungjawab yang diberikan. Tajuk kerja mestilah menunjukkan dengan jelas fungsi sesuatu tugasan yang akan dilaksanakan dan tahap tugasan itu bersesuaian. Matlamat kerja perlu menerangkan tugasan secara menyeluruh dengan jelas. Ia dapat menbezakan satu tugas yang diberikan.

2.   Mengenalpasti hasil yang dikehendaki dan masalahnya
Anda perlu fikirkan dengan teliti hasil kerja yang penting untuk anda. Elakkan daripada melakukan banyak tugasan dalam satu masa yang sama. Pecahkan matlamat kepada beberapa aktiviti dan kenalpasti langkah-langkah untuk mencapai matlamat. Produktiviti kerja ialah ukuran pencapaian kecekapan dan keberkesanan seorang pekerja dalam pekerjaan.

3.   Memahami teknologi atau kaedah yang sesuai
Organisasi beroperasi dalam beribu tugasan. Setiap organisasi perlu mempunyai kaedah dan teknologi yang sesuai.pekerja akan lebih bermotivasi jika mengambil kira perkara berikut:-
·         Peluasan kerja (job enlargement)

o   Perancangan kerja menjurud kepada menjadikan kerja-kerja lebih kecil dan khusus.
o   Peluasan kerja tidak mengubah keputusan akhir tetapi ia dapat meningkat focus ketika bekerja.

·         Pengayaan pekerjaan (job enrichment)

o   Bentuk pekerjaan yang berinovasi ialah melalui perluasan kerja secara vertical.

·         Model ciri-ciri kerja (job characteristics model/JCM)

o   Kebanyakan organisasi telah mengimplimentasi program peluasan pekerjaan.
o   Berdasarkan JMC, setiap kerja  boleh digambarkan dengan 5 dimensi.
a)    Kepelbagaian kemahiran
b)   Pengenalan tugasan
c)    Signifikan tugasan
d)   Autonomi
e)   Maklum balas

4.   Menetapkan keutamaan kerja
Kenalpasti apa yang hendak dilakukan.
·         Melakukan apa yang anda minat
·         Tumpuan kepada kekuatan diri
·         Memahami bagaimana untuk cemerlang dlam pekerjaan anda

5.   Teknik pengurusan masa yang efektif
Ia berkaitan dengan keutamaan, kawalan situasikendiri dan penggunaan masa.
·         Elakkan daripada mewujudkan situasi yang mustahil

o   Percubaan untuk bekerja selama 40 jam seminggu dan mengambil beban akedimik selama 12 jam sehari adalah mustahil.

·         Tentukan keutamaan anda

o   Semua pengurusan masa yang Berjaya bermula dengan perancangan.

·         Adakah anda diselubungi oleh krisis semasa atau tarikh akhir
·         Kekalutan boleh diimbangi dengan mewujudkan senarai “to do”
·         Membuat senaman adalah cara untuk menghilangkan tekanan
·         Adakah anda bertanggungjawab dalam pengurusan masa

6.   Tanggungjawab dan akuantabiliti dalam pekerjaan

·         Bertanggungjawab

o   Tanggungjawab yang digalas oleh pekerja terhadap organisasi:-
§  Memberikan yang terbaik untuk organisasi
§  Mengetahui hadnya
§  Menghormati dan mematuhi ketua
§  Bertanggungjawab dala kejayaan organisasi

·         Akauntabiliti

Akauntabiliti atau jawatan yang dipertanggungjawabkan perlu di laksanakan dengan penuh tanggungjawab.

o   Melengkapkan kerja dengan tepat, difahami dan tersusun
o   Megaku apabila melakukan kesalahan
o   Membetulkan kesilapan
o   Terima cadangan daripada penyelia unutk meningkat cara bekerja
o   Menyelesaikan masalah atau mendapatkan bantuan untuk menyelasaikan masalah
o   Mendapatkan maklumat tambahan apabila diperlukan

o   Membuat penilaian ke atas kualiti kerja yang telah dilaksanakan

0 ulasan:

Catat Ulasan