WHAT'S NEW?
Loading...

jenis jenis NOS

  JENIS-JENIS NOS
Sesuai fungsi komputer pada sebuah rangkaian, maka jenis rangkaian komputer dibezakan menjadi dua jenis rekabentuk rangkaian iaitu:
1)  Rangkaian peer to peer
2)  Rangkaian client - server



Rangkaian peer to peer
-      Setiap komputer yang dihubungkan pada rangkaian dapat berkomunikasi dengan komputer-komputer lain secara langsung tanpa melalui komputer perantara.
-      Pada rangkaian ini sumber terbahagi pada seluruh komputer yang dihubungkan dalam rangkaian tersebut, baik dari sumber daya yang berupa perkakasan mahupun perisian dan datanya
-      Komputer yang dihubungkan dalam rangkaian peer to peer pada dasarnya mampu untuk bekerja sendiri sebagai sebuah komputer stand-alone.
-      Jenis rangkaian seperti ini sesuai untuk membina sebuah kumpulan kerja di mana setiap penguna komputer boleh saling berkongsi dalampenggunaan peranti keras.
-      Membolehkan pengguna untuk berkongsi maklumat, fail dan kebenaran kemasukan (access) untuk berkongsi maklumat daripada komputer lain.
-      Setiap komputer berfungsi sebagai client dan juga server.
-      Juga dikenali sebagai workgroup. Workgroup menggambarkan kumpulan yang kecil.

KEBAIKAN PEER TO PEER
1.   Kos dapat dikurangkan - fail pelayan yang dedikasi tidak diperlukan
2.         Sistem - Satu sistem operasi contohnya Window 95 sudah sememangnya ada di dalam sistem operasi. Oleh yang demikian, ia hanya perlu dibentuk semual bagi membolehkan sistem pengopersian sesama pelanggan beroperasi.

KEBURUKAN PEER TO PEER
1.   Tidak berpusat - Tidak ada keselarasan bagi fail dan aplikasi
2.         Keselamatan - Tidak menyediakan ciri-ciri keselamatan bagi pelayan-pelanggan rangkaian.


0 ulasan:

Catat Ulasan