PENGURUSAN
PROJEK
1.0
Pengenalan
Untuk memulakan
perbincangan, marilah kita fahami dengan jelas mengenai istilah ‘projek’. Sesuatu projek biasanya mengandungi ciri-ciri
berikut:
·
Mempunyai
suatu rangkaian aktiviti yang berkaitan yang boleh diurus sebagai satu unit.
·
Dijadualkan
mempunyai permulaan dan akhiran.
·
Berkehendakan
sumber-sumber tertentu.
·
Dilaksanakan
untuk mencapai objektif atau matlamat tertentu.
Aktiviti adalah komponen bagi
sesuatu projek yang memerlukan sumber atau masa. Biasanya dikaitkan projek dengan program dan
rancangan.
Program adalah suatu bidang tugas
yang luas mengandungi beberapa projek yang ditujukan untuk mencapai
objektif-objektif tertentu.
Rancangan mungkin mengandungi
beberapa program yang memakan masa panjang 3 hingga 5 tahun. Rancangan jangka pendek pula mungkin
mengambil masa 1 hingga 2 tahun.
Patut difahami bahawa
apabila objektif atau matlamat yang diingini telah tercapai, maka projek itu
akan berakhir. Harus diingat juga bahawa
rancangan, program dan projek adalah istilah yang relatif.
Pengurusan boleh dianggap sebagai
suatu proses organisasi yang dirangka untuk menjamin kerjasama, penyertaan,
interaksi dan penglibatan orang-orang lain di dalam pencapaian sesuatu objektif
yang ditentukan secara efektif.
Pengurusan adalah suatu
kemahiran untuk memimpin aktiviti-aktiviti sesuatu kumpulan ke arah pencapaian
sesuatu matlamat bersama. Pengurusan
meletakkan penekanan utama kepada interaksi orang-orang yang berada di dalam
dan di luar institusi-institusi formal dan juga orang-orang yang berada di atas
dan di bawah peringkat operasi seseorang itu.
2.0
Peringkat-peringkat
Pengurusan dalam ‘PODC’
Elemen-elemen dalam proses pengurusan
‘PODC’ ( Planning, Organizing, Directing, Controling)
2.1
Merancang
(Planning)
2.1.1
menentukan
apa yang hendak dilakukan, bila dan bagaimana hendak melakukan
2.1.2
menjelaskan
objektif-objektif dan menentukan operasi-operasi untuk mencapai keberkesanan
yang maksimum menerusi proses ‘penentuan sasaran’
2.1.3
mengumpul
dan menganalisis maklumat
2.1.4
membuat
alternatif-alternatif
2.1.5
menyedia
serta menyampaikan perancangan dan pengarahan
2.2
Mengelola
(Organizing)
2.2.1
mendapatkan
kemudahan yang diperlukan, peralatan dan staf untuk mengasaskan satu rangka
kerja yang sempurna bagi melaksanakan rancangan melalui satu proses ‘penentuan
kerja’ yang perlu dilakukan untuk menjayakan rancangan itu
2.2.2
mengumpul
komponen-komponen kerja di dalam sesuatu struktur organisasi yang teratur
2.2.3
mengadakan
struktur tanggungjawab dan jentera penyelarasan
2.2.4
merumus
dan menjelaskan kaedah-kaedah dan prosedur-prosedur
2.2.5
memilih,
melatih dan memberi maklumat kepada staf dan mendapatkan sumber-sumber lain
yang diperlukan
2.3
Mengarah
(Directing)
2.3.1
menetapkan
masa dan rangka perbelanjaan yang terperinci
2.3.2
membuat
keputusan
2.3.3
mengeluarkan
arahan-arahan tertentu
2.3.4
memimpin,
memotivasi dan mengelola
2.4
Mengawal
(Controling)
2.4.1
menilai
pencapaian dengan membuat perbandingan kepada perancangan
2.4.2
melapor
segala ‘penyelewengan’ tepat pada masanya untuk tindakan pembetulan
2.4.3
menaksir
pelaksanaan serta membetulkan penyelewengan.
Ini dapat dilihat dalam proses pengurusan. Keempat-empat elemen asas itu
termasuk membuat keputusan, menyelesaikan masalah, perhubungan manusia dan
komunikasi
Dengan ini kaitan di antara
komponen-komponen asas dan elemen-elemen asas jelas sekali di tunjukkan pada
rajah 1. Maklumat adalah pusat kepada
proses pengurusan. Maklumat merupakan
bahagian yang terpenting kepada semua gerak-geri pengurusan. Maklumat adalah perkara yang paling mustahak
sekali untuk keberkesanan pengurusan dan boleh didapati dengan dua cara:
·
maklumbalik
tidak formal
maklumat didapati secara
menyoal soalan-soalan, memerhati kemajuan dan memanggil untuk laporan yang
disusun untuk tujuan tersebut
·
maklumbalik
formal
seseorang ditugaskan untuk
mengumpul dan memproses sesuatu jenis maklumat pada masa yang ditetapkan. Mendapatkan maklumat menerusi tinjauan
termasuklah dalam kategori ini.
Pengurusan kerja dengan
menggunakan KAEDAH PROJEK telah dimulakan sejak dahulu lagi, tetapi kaedah ini
menjadi sistematik apabila diterapkan ke dalamnya ‘Konsep Perancangan
Rangkaian’ yang menggunakan teknik atau alat-alat perancangan seperti:
·
PERT
(Program Evaluation Review
Technique/Teknik Penilaian Mengkaji Semula Program)
·
CMP
(Critical Path Method/Kaedah Laluan Genting)
·
Carta
Gantt
3.0
Kaedah
Pengurusan Projek Berasaskan Rangkaian
Kaedah pengurusan projek berasaskan
rangkaian adalah satu prosedur perancangan dan pengawalan yang dinamis. Ia melibatkan langkah-langkah berikut:
·
menetapkan
objektif projek
·
menyenaraikan
senarai aktiviti projek
·
menjadual
rangkaian aktiviti projek
·
melakukan
analisis lanjutan
·
mengagihkan
sumber termasuk pelarasan
·
melaksana
serta mengawal projek
3.1
Menetapkan
Objektif Projek
Apabila sesebuah organisasi
umpamanya pusat sumber bercadang untuk melaksanakan sesuatu projek, idea projek
itu perlu diajukan ke pihak atasan untuk dikaji dan seandainya sesuai,
diluluskan. Kelulusan di sini menjadikan
restu dan sokongan pihak atasan berserta autoriti/wibawa dan peruntukan
untuk membiayai projek itu.
Setelah projek diterima secara
rasmi, langkah pertama perancangan menggunakan kaedah analisis rangkaian iaitu
untuk menyatakan objektif projek itu dengan jelas dan tepat.
Sekiranya tujuan projek itu
untuk menghasilkan bahan bantu belajar untuk menambah koleksi bahan secara pertandingan , objektifnya adalah:
Untuk menghasilkan bahan
bantu belajar, berukuran dan
berbentuk bebas, daripada bahan
luak dan perlu disiapkan pada
15.9.2004
Dalam contoh di atas
objektif itu bertingkat-tingkat atau berhieraki;
Objektif – menghasilkan bahan bantu belajar
Sub-objektif – menambah koleksi bahan
3.2 Menyediakan Senarai Aktiviti Projek
Apabila semua objektif
projek telah ditetapkan, bolehlah kita memulakan kerja ke arah menyediakan
rangkaian projek.
3.2.1
Istilah
atau Unsur-unsur Asas Rangkaian
Aktiviti – meliputi semua tindakan
yang perlu bagi melakukan tugas tertentu
Contoh : mengadakan mesyuarat
Dalam melakukan aktiviti
itu, sumber seperti manusia, wang dan bahan
boleh terlibat. Ada kalanya
aktiviti itu cuma melibatkan masa sahaja.
Contoh :
menunggu cat kering
Aktiviti di sini boleh
ditakrifkan sebagai sesuatu bahagian projek yang menggunakan masa atau sumber
dan mempunyai permulaan dan akhiran yang ditetapkan. Aktiviti ini dikenali sebagai tugas (task)
dan kerja (job).
Peristiwa – berlaku pada satu titik
unit masa. Peristiwa terletak dipermulaan dan akhiran satu aktiviti dan ia
memisahkan satu aktiviti daripada aktiviti lain.
Hubungan wajar/logik
(logical relationship)
Logik Ketat – hukum alam
Contoh : Nasi
perlu dimasak sebelum dimakan
Logik Longgar –
berubah-ubah
Contoh : saya
sarapan pagi sebelum pergi kerja
Logik longgar membenarkan
seseorang pengurus projek menyusun aktiviti di dalam rangkaian sesebuah projek.
3.2.2
Langkah-langkah
Untuk Menyenaraikan Aktiviti-aktiviti Projek
Langkah 1
Senaraikan
kesemua aktiviti yang terlintas pada fikiran anda. Pilih yang sesuai. Kumpulkan aktiviti-aktiviti supaya
menjadi senang dan logik.
Langkah 2
Tandakan
aktiviti-aktiviti pada senarai pertama mengikut turutan dengan menggunakan huruf-huruf bersiri.
Langkah 3
Senaraikan
aktiviti-aktiviti mengikut siri dimulai dengan peristiwa pertama hinggalah ke
peristiwa terakhir.
Langkah 4
Tandakan
aktiviti atau aktiviti-aktiviti sebelumnya (preceding activities) bagi
tiap-tiap aktiviti yang disenaraikan.
Contoh
:
Rajah 1 menunjukkan senarai
aktiviti bagi melaksanakan suatu projek.
Dengan ini kita boleh ‘menterjemahkan’ ke dalam suatu carta rangkaian
aktiviti.
Huruf
bersiri
|
Aktiviti-aktiviti
|
Aktiviti
preceding
|
Masa
(minggu)
|
A
B
C
D
E
F
G
|
Analisa
situasi
Mengkaji
/ mengenalpasti projek
Mengenalpasti
resos / strategi
Perumusan
projek
Pelaksanaan
projek
Penilaian
projek
Pelaporan
projek
|
-
A
A
A
B, C, D
E
F
|
4
1
3
2
1
2
1
|
Rajah 1 . Senarai aktiviti projek
0 ulasan:
Catat Ulasan