MENYUSUN DAN MENGEKALKAN
TEMPAT KERJA SENDIRI
1. PENTAKSIRAN
ERGONOMIK
·
Memastikan
pejabar dan perabot saman asas kerperluan keselasaan asas pekerja. Stesen kerja
ergonomic miskin boleh memebawa kepada aduan rangka otot dari belakang dan
sakit leher.
·
Senarai
ergonomic- tempat kerja keperluan fizikal
o
Adakah
ruang kerja yang mencukupi
o
Adakah
kedudukan peralatan, kawalan dan bangku memboleh kan postur yang memuuaskan
o
Adakah
pekerja perlu berdiri untuk kebanyakan masa alternative
o
Adakah
peruntukkan bagi pekerja untuk duduk mencukupi
o
Adakah
ketinggian meja memuaskah
o
Adakah
permukaan bangku memuaskan
o
Sejauh
mana kaki kawalan diperlukan
o
Adakah
pedal memuaskan berkenaan kedudukan dan saiz
o
Adakah
bersandar kaki, lengan, tangan, belakang boleh didapati
o
Adakah
ciri-ciri kawalan tangan
o
Jika ada
peralatan tangan, mereka orang yang betul untuk
tugas itu
o
Adakah
bekas yang digunakanmempunyai kedudukan, saiz, dan berat yang memuaskan
2. Organisasi
kerja- senarai semak
·
Adakah
kerja yang ditubuhkan pada perubahan
·
Apakah
waktu sebenar kerja
·
Apakah
lebih masa purata
·
Apakah
makan formal atau kadar minuman disediakan
·
Adakah
tugas yang serba
3. Beban
alam- senarai semak
·
Adakah
mana-mana peraturan yang membebankan
·
Adakah
pekerja terdedah kepada perubahan persekitaran
·
Apakah
tahap bunyi yang mengganggu prestasi
·
Jika paras
bunyi yang tinggi bagaimana
·
Adakah
terdapat sebarang bahaya alam sekitar yang berpotensi
·
Setakat
mana alat-alat perlindungan diri
4. Senarai
semak penyelenggaraan
·
Enjin bot
o
Bersihkan
penapis udara
o
Perubahan
enjin dan tramsmisi minyak dan penapis
o
Perubahan
palam pencucu
o
Periksa
tali pinggan enjin
o
Memeriksa
enjin pendesak air penyejuk dan pam
o
Semak/menukar
badan enjin
o
Semak kipas
o
Semak hos
air
o
Semak enjin
petak blower
o
Ganti penyejuk
enjin air tawar
o
Perubahan
sangkut
o
Perubahan
bahan api
o
Ujian cek
radio
o
Ujian cek
gear elektronik
o
Semak tahap
air
o
Bersihkan
terminal bateri
o
Ajian kerekan
sauh
·
Kawalan
o
Memeriksa
gear stereng pelincir
o
Memeriksa
paras cecair hidraulik
o
Semak pelincir
o
Semak galas
kemudi
5. Pembelajaran
pengalaman
·
Kami mengambil
maklumat melalui deria kita, tetapi kita akhirnya belajar dengan melakukan. Pertama
kita menonton dang mendengar kepada orang lain dan kita cuba.
·
David kolb
menerangkan pembelajaran sebagai proses empat langkah.
o
Memerhati
o
Pemikiran
o
Perasaan
(emosi)
o
Melakukan
(otot)
·
Hands-on – murid dibenarkan untuk melaksanakan kerana mereka membina
makna dan memperoleh pemahaman.
·
Minds-on – aktiviti memberi tumpuan kepada konsep-konsep teras, yang
membolehkan murid untuk membangunkan proses pemikiran.
·
Authentic – murid dibentangkan dengan aktiviti yang menggabungkan
sahih, soalan sebenar dan isu-isu dalam
format yang menggalakkan kerja sama.
·
Pendekatan
kepada fasilitator dan pembelajaran membolahkan murid untuk menyertai
sepenuhnya dalam masyarakat. Ia menggalakkan pemglibatan penuh dalam masyarakat
pelajar dan termasuk murid lain.
6. Peralatan
kesedaran
·
Pengenalan
alat-alat yang rosak termasuk peralatan
o
Kerosakan
o
Komponen
yang rosak atau hilang termasuk pengawal keselatan
o
Bunyi luar
biasa
o
Kerosakan
kepada pekerjaan
·
Pelatan
yang rosak yang dikenalpasti
o
Peralatan
yang rosak dibawa kepada perhatian pemilik supaya ia segera boleh dikeluarkan
dari perkhidmatan.
o
Baiki menggunakn
SOP.
7. Standard
dan panduan mengurus
·
Kesedaran
pelbagai peralatan perlindungan peribadi PPE termasuk:
o
Kasut
o
Sarung
tangan
o
Pakaian
perlindungan
o
Alt pernafasan
o
Topeng
muka
o
Perlindungan
mata
·
Kesedaran
tentang kepentingan amalan kerja yang selamat termasuk:
o
Berikutan
SOP
o
Pengurusan
risiko
o
Pengendalian
manual yang betul
o
Penggunaan
PPE yang betul
o
Servis
biasa
o
Pemilhan
alatan yang digunakan
o
Bekerja
dengan elektri dengan cara yang selamat
o
Pengudaraan
yang selamat
o
Melampirkan
pengawal keselamtan yang sesuai dimana perlu.
0 ulasan:
Catat Ulasan